Pagini

Şcolari

Festivalul de teatru și dans- Daneș 
Elevii Școlii Gimnaziale Apold





Clasa a III a Sfârșit de an școlar 2015 -2016

Ne relaxăm după ora deschisă -22 mai 2016


























1 iunie 2016 Apold - La mulţi ani, copii !




 




27 mai 2016 Ne pregătim de musafiri !







FLORI   PENTRU  MAME ! 8 Martie 2016 clasa III














Muzica si dans 
Podul de piatra
Muzică populară
Meneito

La mulți ani, Maria ! 





Clasa a-III-a, un experiment, o poveste și...morală ei  !
Într-o zi, o educatoare le-a spus copiilor din clasa ei să vină cu o pungă de plastic cu câțiva cartofi. Fiecare cartof va primi numele unei persoane pe care copilul o urăște. A doua zi, fiecare copil a adus cartofi. Unii aveau doi cartofi, alții trei… în timp ce câțăva aveau cinci.
Educatoarea le-a spus că trebuie să care în ghiozdănelul lor pungile cu cartofi timp de o săptămână, oriunde ar merge.
Zilele au trecut… copiii au început să se plângă de mirosul puternic dat de cartofii mucegăiți. De asemenea, cei care aveau cinci cartofi aveau o punga mai mare și mai grea în comparație cu cei cu doi sau trei cartofi.
La sfârșitul săptămânii, copiii au fost ușurați că jocul s-a încheiat. Educatoarea i-a întrebat: “Cum v-ați simțit cărând după voi o săptămână întreagă o punga cu cartofi?”


Copilașii au spus tot ce aveau pe inimă, plângându-se de problemele cu care s-au confruntat în timp ce transportau cartofii urât mirositori.

Educatoarea: “Asta se întâmplă când purtați ura în inima voastră pentru o persoană. Mirosul de ură vă va contamina mintea și va fi purtat de voi oriunde mergeti. Dacă nu puteți tolera mirosul de cartofi mucegăiți.. pentru doar o săptămână, vă puteti imagina cum este să porți ura în inima voastră pentru o viață întreagă ?”
MORALA: Renuntați la a mai purta ura; acest sentiment urât nu trebuie să existe în inima voastră. Învățați să duceți o viață fericită. Iertați-i pe cei care v-au greșit.

AVAP - Frunze vorbărețe - 23-26.10.2015-ne pregătim de concurs
Paula Gabor
 
 Ionuț Dula
Zeides Petronela
Paula Cornea  
Baranka Iancu

Despre Moş Nicolae...
Moş Nicolae adorat de copii pentru cadourile aduse an de an, este de fapt Sfântul Nicolae, un personaj real. Sfântul Nicolae a fost un episcop din Myra, iar ziua de 6 decembrie îi este închinată lui, deoarece se crede că a încetat din viaţă la această dată, în anul 342, după ce a fost întemniţat pe vremea în care creştinii erau persecutaţi. 

Sfântul Nicolae s-a născut în localitatea Patara din Asia Mică, în a două jumătate a secolului al III-lea, într-o familie înstărită, dar foarte credincioasă. El a rămas, însă, orfan de devreme şi şi-a împărţit averea moştenită, fără să îşi oprească nimic. În cele din urmă, a devenit Arhiepiscop al Mirelor Lichiei. În vremea prigoanelor lui Diocleţian împotriva creştinilor, Sfântul a fost aruncat în temniţă, însă şi de acolo îi vorbea poporului despre Legea lui Dumnezeu. A fost eliberat după urcarea pe tron a Sfântului Constantin.

În anul 325, Sfântul Nicolae a participat în calitate de episcop la primul sinod ecumenic ţinut la Niceea. Atunci, Sinodul a condamnat erezia lui Arie, conform căreia Iisus Hristos nu era Fiului lui Dumnezeu, ci doar un om cu puteri supranaturale. Viitorul sfânt i-a dat ereticului o palmă în cadrul sinodului. De la palma Sfântului Nicolae a rămas obiceiul ca în 5 decembrie celor neascultători să li se dea o nuia în semn de avertisment, potrivit crestinortodox.ro.
Ca sfânt, se spune că Moş Nicolae a fost mai darnic cu pedepsele decât cu recompensele. Conform tradiţiei creştine,el pedepsea pe cei care se abăteau de la dreapta credinţă lovindu-i cu nuiaua peste mâini. Sfântul Nicolae ştia însă, să ofere iertare, crezând că încercările vieţii pot fi prea apăsătoare pentru unii oameni. El a dăruit mult săracilor, a liniştit pe întristaţi şi a vindecat cu putere de la Dumnezeu pe bolnavi. Sfântul a murit în anul 340, iar din anul 1087, moaştele sale se păstrează la Bari, în sudul Italiei.
În tradiţiile româneşti, Moş Nicolae are alte atribuţii decât cele ale sfântului: apare pe un cal alb, aluzie la prima zăpadă care cade la începutul iernii, păzeşte Soarele care încearcă să se strecoare pe lângă el spre tărâmurile de miazănoapte pentru a lasă lumea fără lumina şi căldură, este iscoada lui Dumnezeu pe lângă Drac, ajută văduvele, orfanii şi fetele sărace la măritat, este stăpânul apelor şi salvează de la înec corăbierii şi apără soldaţii pe timp de război, motiv pentru care este invocat în timpul luptelor.
Sf. Nicolae, Sân-Nicoară în calendarul popular, este reprezentat ca un bătrân cu barba albă.
La români, Moş Nicolae s-a instalat mai întâi la oraşe şi foarte târziu la sate şi nu s-a suprapus peste ceilalţi doi moşi: Moş Ajun şi Moş Crăciun. "
Obiceiul cadourilor în ghete îşi are orginea în legenda celor trei surori sărace ajutate de Sfântul Nicolae să se căsătorească. Sfântul Nicolae a aflat într-o zi că un tată din Mira, îndurerat că nu-şi poate mărita fiicele pentru că nu avea bani, dorea să le ia zilele şi apoi să-şi pună capăt vieţii. Sfântul Nicolae a fost impresionat şi a poruncit slugilor sale să ia câteva pungi cu galbeni şi să le strecoare în casa acelei familii.Punguţele au fost strecurate pe hornul şemineului, aşa că, de atunci, se atârnă ciorapi lângă el de Moş Nicolae sau de Moş Crăciun. De atunci, în fiecare noapte a Sfântului Nicolae, cei dragi şi în special copiii primesc daruri de la Sfântul Nicolae.

Moş Nicolae este, de fapt, adevăratul Moş Crăciun, mai ales în tradiţia Bisericii. Moş Crăciun, aşa cum îl ştim noi - îmbrăcat în haine roşii, având barbă şi o sanie trasă de reni, a fost inventat la începutul secolului al XX-lea. Numele de Santa Claus (Moş Crăciun) provine din termenul olandez Sinterklaas, prescurtarea de la Sinter Niklaas - Sfântul Nicolae. Moş Nicolae este sărbătorit cu precădere în Olanda, dar şi în Belgia, Luxemburg, Germania, Ungaria, Elveţia, Austria şi zone ale Italiei şi Franţei influenţate de cultura germanică.

Sfântul Nicolae are trăsături comune, la popoarele germanice cu zeul Odin, venerat în nordul şi vestul Europei înainte de creştinism. Astfel încât, sărbătoarea Moşului are şi câteva elemente păgâne: precum în tradiţia română, Sinterklass merge pe un cal alb - zeul Odin mergea şi el prin cer cu calul său gri, Sleipnir. Sinterklass le oferă copiilor ciocolată, precum Odin le oferea oamenilor litere-rune. Sinterklaas are mai multe ajutoare, cu feţe înnegrite de funingine, care ascultă pe la coşurile caselor să afle dacă copiii sunt buni sau răi şi să îi raporteze Moşului - zeul Odin avea doi corbi, Huginn şi Muninn, care îi spuneau lui Odin ce se întâmpla prin lume. Şi la olandezi, precum la români, copii pun în seara de 5 decembrie, în Ajun, ghetuţele în faţa şemineului sau a uşii casei, în aşteptarea cadourilor primite de la Moş Nicolae. În ghetuţe, micuţii pun şi câte un morcov sau un măr, pentru calul Moşului. În Belgia, pe lângă morcovul şi mărul din ghetuţem oferite calului, copii mai pun o cutie de bere pentru ajutorul lui Moş Nicolae, denumit Zwarte Piet, şi o cană de cafea pentru Sfântul Nicolae.

 Chipul Meu -AVAP clasa II 

Am desenat şi decupat după şablon forma capului, am lipit apoi păr de porumb ca să realizăm părul, am vorbit despre simetrie şi am observat împreună forma, culoarea ochilor, forma nasului, forma şi culoarea gurii. Fiecare şi-a realizat propriul chip pe care a avut temă să-l examineze cu atenţie acasă în oglindă. Cine a făcut acest lucru s-a apucat imediat de treabă... cine nu a deschis un geam şi a făcut tema la şcoală... apoi cu greu s-a apucat de lucru.
La sfârşitul orei ne-am fotografiat pe grupe: fete şi băieţi.
Apoi nu ne-am mai recunoscut decât după haine!
A fost o oră foarte hazlie.
Ceea ce am învăţat din această oră este faptul că uneori lucrurile uşoare sunt greu de realizat şi că orice temă cât de bizară merită toată atenţia noastră.
Anunţăm laureaţii proiectului "Toţi copiii au dreptul la 
Educaţie IT" în parteneriat cu Vodafon România
Mulţumim celor de la Ateliere Fără Frontiere şi Vodafon România !

Imagini de la jurizarea proiectelor


În această toamnă, şcoala începe cu forţe proaspete şi cu mai multe calculatoare! 
Ne bucurăm să anunţăm laureaţii apelului la proiecte "Toţi copiii au dreptul la educaţie IT", prin care 500 de calculatoare şi 20 de laptop-uri vor fi donate către structuri non-profit din România care doresc sâ deruleze proiecte de educaţie destinate copiilor şi tinerilor, dar nu dispun de suficient material informatic pentru a le implementa. Juriul format din voluntarii Vodafone s-a reunit în data de 11 septembrie la sediul Ateliere Fără Frontiere din Bucureşti, unde a avut misiunea extrem de dificilă de a evalua candidaturile primiteşi de a aloca cele 520 de echipamente IT puse în joc. Dintre cele 145 de proiecte preselectate, nu mai puţin de 117 proiecte se numără pe lista câştigătorilor

Felicităm câştigătorii, cărora le dorim mult succes în implementarea proiectelor premiate, şi multumim tuturor participanţilor pentru determinarea lor de a oferi o şansă în plus copiilor şi tinerilor aflaţi în dificultate. Echipamentele ce urmează a fi donate au fost reconditionate in cadrul unui program de insertie socio-profesionala pentru persoane aflate in dificultate, prin care acestora li s-au oferit locuri de munca. Proiectul "Toti copiii au dreptul la educatie IT", finantat de catre Fundatia Vodafone Romania prin intermediul liniei de finantare Fondul pentru Fapte Bune, este un demers solidar al carui scop este reducerea decalajului informatic in România, prin sprijinirea iniţiativelor care urmăresc educarea, formarea şi integrarea copiilor şi tinerilor apartinând grupurilor vulnerabile. Fundaţia Vodafone Romania este o organizaţie non-guvernamentală românească cu statut caritabil, distinctă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998. In cei 16 ani de activitate, Fundaţia Vodafone Romania a finanţat peste 768 de programe în beneficiul copiilor, bătrânilor, persoanelor defavorizate şi tinerilor cu dizabilitati intelectuale sau locomotorii. Până în prezent, Fundaţia Vodafone a investit 17 milioane Euro în proiecte desfaşurate de organizaţiile non profit partenere. Mai multe detalii despre programele Fundaţiei se regăsesc pe Website, Pagina de Facebook şi pe Blogul Fundatiei Vodafone.

SFÂRŞIT DE AN ŞCOLAR 2013-2014 Apold








Clasa IV - sfârşit de an şcolar



CLASA I




Clasa V -Matematica 



HRISTOS A INVIAT !

Vine Moş Crăciun....!!!

















LA MULTI ANI, ROMANIA! 






Ediţia a V-a, anul şcolar 2012-2013
Concursul naţional de creaţie literară şi de afişe "Împreună luptăm împotriva discriminării", ediţia a V-a, este organizat de C.Ş.E.I. "Paul Popescu Neveanu din Timişoara cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş şi participarea Şcoala Gimnazială Maşloc. Concursul este inclus în C.A.E.N. - M.E.N.. 2013 
Concursul consta în realizarea de afişe sau creatii literare (poezie, eseu) ce promovează toleranţa, Sunt invitaţi participanţi din toate judeţele Românei.
Concurs este inclus în Agenda manifestărilor cultural-artistice, sportive şi de tineret a judeţului Timiş- Consiliului Judeţean Timiş, Casa pentru Cultură şi Artă Timiş şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş.
Am participat la acest concurs si ne-am situat pe locul I.


1 DECEMBRIE 2013



Judeţul Mureş selectează deşeurile. Implică-te !
Proiectul a fost aprobat de către Comisia Europeană şi beneficiază de finanţare din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) în cadrul POS Mediu, Axa prioritară 2 „Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor istorice contaminate”. Astfel valoarea totală a acestuia este de 45 milioane Euro, din care 31,5 milioane reprezintă finanţarea prin fonduri structurale europene, 7 milioane de euro fac parte din bugetul naţional şi 6,6 milioane de euro reprezintă finanţarea din bugetul judeţean Mureş.





















Luna octombrie s-a incheiat cu o lectie temeinica de educatie ecologica si cu multe note in ritm de reggae pentru sute de elevi din scolile si liceele din judetul Mures. In aceasta luna Consiliul Judetean Mures a organizat evenimentul „BIOautograful”- adica o serie de intalniri ale elevilor din 40 de scoli si licee muresene cu Vizi Imre, semifinalistul muresean al concursului Vocea Romaniei. 
Scopul intalnirilor a fost educarea tinerilor mureseni in spiritul grijii pentru mediul inconjurator si a ecologiei totul fiind imbracat intr-o maniera “cool”, sub forma unui mini-concert cu sesiune de autografe, specifica copiilor si adolescentilor din scoli si licee.
Initiativa a avut un real succes in randul tinerilor, care au primit autografe de la vedeta lor preferata, alaturi de materiale de informare specifice proiectului Sistem de Management Integrat al Deseurilor Solide in Judetul Mures.
„Fiecare intalnire din seria BIOautograful s-a desfasurat sub forma unui spectacol, prezentarea despre colectarea selectiva si reciclare fiind facuta intr-un mod cat mai atractiv pentru tinerii participanti. Dupa prezentare, am cantat impreuna  imnul reciclarii deseurilor compus special pentru aceasta campanie. La finalul fiecarei intalniri urma o sesiune de autografe, cei mici primind autografe pe materialele promotionale ale campaniei. Astfel s-a reusit printr-un mod inedit ca elevii sa constientizeze mai bine mesajul proiectului derulat de Consiliul Judetean Mures”, a declarat Vizi Imre.
Solistul a transmis copiilor si tinerilor, prin muzica si dialog deschis, valorile promovate prin proiect: principiile sortarii deseurilor si colectarii selective a deseurilor, atitudinea fata de resursele naturale si energie, fata de reciclare si refolosire, consum si utilitate.

Pentru a anima atmosfera si a invata culorile reciclarii, Vizi Imre si elevii prezenti la intalniri au cantat impreuna imnul campaniei MURESUL RECICLEAZĂ DESEURILE, o melodie antrenanta, cu atitudine, care transpune in versuri memorabile valorile promovate prin acest proiect.
Evenimentul BIOautograful s-a incheiat cu multe amintiri frumoase, Vizi si echipa proiectului fiind primiti cu mult entuziasm in scolile si liceele muresene. 
Vizi a cantat în școli Imnul „MURESUL RECICLEAZĂ DESEURILE” acompaniat de copii.
„Pentru copii este esential sa creasca si sa se dezvolte inconjurati de natura curata, intr-un mediu sanatos asa cum am crescut si noi, generatia celor ce acum au 30 de ani”, a declarat Vizi Imre la finalul uneia dintre vizitele in liceele mureșene.



















Copii fără etichete

Salvaţi copiii România derulează în acest an, în perioada martie-octombrie 2013, o campanie socială pentru a combate violența împotriva copiilor, sub denumirea: ”Copiii fără etichete”.
Campania urmăreşte conştientizarea violenței împotriva copiilor din societatea românească, generarea unei schimbări de atitudine față de această violență, precum și generarea unei schimbări de paradigmă în educația copiilor, prin: înlocuirea practicilor violente cu metode educaționale pozitive, respectarea copilului în locul umilirii lui, renunțarea la indiferență şi acceptare față de violența împotriva copiilor.

Această campanie "Copiii fără etichete" vine după încă trei astfel de iniţiative foarte reuşite, derulate la intervale de patru ani, respectiv "Bătaia NU e ruptă din rai!" din anul 2003, "Violenţa naşte violentă" din anul 2007 şi "Ascultă-i sufletul!" din anul 2011, campanii care au reuşit să atragă atenţia societăţii civile şi nu numai, asupra abuzurilor înregistrate asupra copiilor din România.
Odată cu campania din acest an, Organizaţia Salvaţi Copiii România a prezentat cel mai amplu studiu realizat în ultimii 10 ani în România privind abuzurile împotriva copiilor. Rezultatele acestui studiu nu sunt numai foarte îngrijorătoare ci şi foarte periculoase: “38% dintre părinţi recunosc abuzul fizic asupra copiilor în familie; 63% dintre copii afirmă ca sunt bătuţi acasă de către părinţii lor, iar corecţiile precum „lovitul cu palma” sau „urecheala” nu sunt percepute de majoritatea părinţilor, si într-o anumită măsură, nici de copii, ca fiind comportamente din sfera abuzului fizic”.
Potrivit aceluiaşi studiu, “20% dintre părinţi apreciază pozitiv bătaia, ca mijloc de educaţie a copilului; 18% dintre copii afirmă că au fost bătuţi acasă cu băţul sau nuiaua, 13% cu cureaua, 8% cu lingura de lemn”. Mai mult decât atât, “în ciuda interzicerii prin lege încă din 2004 a oricărei forme de violenţă asupra copiilor în familie, părinţii nu doar că încă utilizează pedeapsa corporală în practica educaţională de zi cu zi, dar un procent semnificativ dintre ei apreciază pozitiv bătaia ca mijloc de educaţie a copilului”.
Şi lucrurile nu se opresc din păcate aici. Problemele legate de violenţele asupra copiilor depăşesc ariile familiilor şi ajung şi în şcoli, acolo unde “86% dintre copii sunt certaţi de către cadrele didactice atunci când greşesc; 33% dintre copiii sunt jigniţi şi etichetaţi la şcoala de către cadrele didactice; 7% dintre copii afirmă că sunt bătuţi de către profesorii lor.”
Să dăm exemple pozitive pentru educarea copiilor! A renunţa la etichete este primul pas. Aş fi bucuroasa dacă am realiza acest lucru împreună. De câte ori eşti predispus să etichetezi un copil imaginează-te în locul lui…Sigur o să te gandeşti de două ori inainte de a face pasul.
Apoi incearcă să nu pui bariere de etnie. Încearcă sa vezi fiinţe nu etnii, nu naţii şi poate atunci vei putea merge mai departe. Iar dacă în sfârşit crezi că poţi ajuta,în orice fel chiar şi cu timpul tău ..atunci începe de azi, sigur maine o să fi mândru de fapta ta!
Imaginaţi-vă o lume a copiilor fără etichete. O lume în care copilul bogat să nu eticheteze copilul sărac, copilul deştept  să accepte copilul mai puţin deştept, eventual să-l ajute. O lume în care să nu existe jigniri pe criterii sociale, să nu existe jigniri etnice, ci pur şi simplu copii egali. Este greu de realizat dar nu imposibil. Cu o floare nu se face primăvară ştiu dar dacă am incerca de azi toţi să ne alăturăm campaniei celor de la Salvaţi copiii am putea fi mîndrii de faptele noastre.
Nu uitaţi că avem două mari obligaţii morale faţă de copiii noştri: să îi ajutăm să devină Oameni Mari, educându-i corespunzător şi să le construim o ţara mai bună, care să le permită să trăiască în ea !
Prin acest articol susţin campania “Copiii fără etichete” lansată de Organizaţia Salvaţi Copiii Romania cu sprijinul Blogal Initiative !
Acest articol este publicat şi pe site-ul iTeach în revista "iTeach-Experienţe didactice" nr

1 IUNIE 2013 APOLD









































DIN ACTIVITATILE NOASTRE 





























Sa aveti sarbatori linistite, bucurii si tot ce va mai doriti!
Dana Balaci

Am primit aceasta felicitare si urari din partea doamnei Dana Balaci si a elevilor ei de Pasti si am considerat ca trebuie sa o vedeti si voi. Am transmis si noi la randul nostru urari celor de la care am primit.

Privind în jurul nostru toți am observat cum oamenii nepăsători aruncă tot felul de gunoaie pe unde apucă, nepăsându-le de frumoasa natura sau viitorul nostru. Atunci am hotărât să luăm inițiativa. Noi, elevii Școlii Apold, din județul Mureș, prin trei pași vrem să ne creăm un viitor mai curat și mai frumos. Primul pas a fost să construim și să amenajăm un colț verde în clasele noastre. Zis și făcut. Al doilea pas să facem un colț verde pe holul nostru pentru ca și alții să participe la adunat selectiv. Zis și făcut. Al treilea pas să „inspectăm” satul Apold și să adunăm selectiv gunoaiele pe care inconștienții le aruncă. Vom face. 
Vrem un viitor mai curat, vrem să trăim într-o lume reponsabilă !!! 
 








SFÂRŞIT DE AN  ŞCOLAR 2010-2011 APOLD


SFÂRŞIT DE AN  ŞCOLAR 2010-2011 APOLD
 


   Elevii clasei I l-au ajutat pe Winnie ursuleţul
O frumoasă activitate didactică s-a desfăşurat sub îndrumarea doamnei  învăţătoare Pallo Angela, pentru care nu putem decât să o felicităm.
Totul s-a desfăşurat sub formă de joc. Micuţii elevi au încercat să-l ajute pe Winnie ursuleţul să ajungă la borcanul cu miere. Nu e uşor însă acest lucru ! 
Pentru a ajunge la borcanul  pe care sincer şi eu l-am dorit, ei trebuiau să treacă peste nişte obstacole puse acolo de doamna învăţătoare. Unele uşoare , altele grele ....şi chiar foarte grele.
Copiii erau atât de dornici să îl ajute pe Winnie încât au trecut peste toate obstacolele doamnei ,rezolvând cu succes fiecare exerciţiu. Şi asa a ajuns Winnie la borcanul cu miere.
Mulţumim pentru activitate!


Carnaval 3 iunie 2011 Apold











 

  Imagini din excursie
La multi ani, ATELIERE FARA FRONTIERE !
 



22.MAI.2011

Şcoli pentru un viitor verde se adresează tuturor şcolilor şi grădiniţelor din România şi urmăreşte realizarea de activităţi instructiv-educative, cu scopul de a informa preşcolarii, elevii, cadrele didactice, părinţii şi comunităţile locale în legătură cu problemele actuale de ecologie, dar şi de a dezvolta în rândul copiilor responsabilitatea faţă de comunitatea şi mediul în care aceştia trăiesc şi învaţă.


TRANSILVANIA  MEA
expoziţie de fotografie
autori: copii din 9 sate transilvănene

Fotografiile prezentate în această expoziţie au fost realizate în perioada mai-septembrie 2010 de copiii participanţi la atelierele de fotografie organizate de ASOCIAŢIA MIOROTICS ŞI INSTITUTUL EUROPEAN PENTRU ITINERARE CULTURALE.
Acest proiect este finanţat de GUVERNELE ISLANDEI, PRINCIPATUL LIECHTENSTEIN şi NORVEGIEI prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European.
















  

MIHAI EMINESCU
 Mihai Eminescu este în literatura româna poetul nepereche a carui opera învinge timpul, dupa cum afirma George Calinescu.
Mihai Eminescu a ramas in istoria neamului nostru drept cel mai mare poet: poetul national. La fiecare inceput de ianuarie, redescoperim in adancul cuvintelor sale “ce exprima adevarul” esenta spiritualitatii romanesti. 
De aceea, trebuie sa ne aducem aminte de el, sa-l cinstim si sa-l omagiem.
Ieri, elevii Scolii Generale Apold l-au omagiat pe Mihai Eminescu in cadrul unui moment festiv. Doamna profesor Ruzsa Ibi, a portretizat personalitatea lui Eminescu, a elementelor prin care opera poetului a ramas atat de actuala in constiinta poporului roman. Prin existenta sa, Eminescu a dat o demnitate acestui popor pe care nu a avut-o pana atunci, a fost de parere doamna profesor Ruzsa Ibi.   
A devenit o traditie a scolii ca an de an sa evoce personalitate poetului. 
Prin efortul profesorilor si a elevilor care indragesc opera si versurile eminesciene, s-a reusit evocarea poetului intr-un cadru deosebi, oferindu-se elevilor o adevarata lectie de literatura .




 


Am plecat să colindăm !





 
POVESTEA LUI MOS CRACIUN
Cândva, de mult, la marginea unui oraş, trăia un meşter bătrân care făcea jucării. Tot anul meşterea la ele cu dragoste şi răbdare. Erau minunate şi nu semănau una cu alta. În Ajunul Crăciunului, bătrânul meşter pleca din oraş să-şi vândă jucăriile. Oamenii din acel oraş nu erau prea bogaţi. Mesterul le vindea jucăriile pe mai nimic. Meşterul vânduse toate jucările şi se întorcea spre casă. La marginea oraşului s-a oprit să privească o fereastră. Ştia că acolo locuieşte o familie săracă şi se întreba ce jucării or fi primit copiii din acastă casă. Trei copii visau cu voce tare:
-Dacă am avea un soldaţel de plumb, numai unul, ne-ar fi de ajuns…
-Ne-am juca şi nu ne-am certa nici o data pentru el. Bătrânul ştia că nu mai avea nici o jucărie  şi  tare ar vrea să le dăruiască măcar una,... dar ce minune! Tocmai un soldaţel de plumb răsărise, nu se ştie de unde, din fundul sacului . Şi, astfel, dorinţa celor trei fraţi sărmani s-a îndeplinit. În drum spre casă , bătrânul gândea: ”Aş vrea să fac atât de multe jucării, încât să dăruiesc câte una fiecărui copil din lume, dar mai ales celor sărmani, cărora n-are cine să le cumpere”. Şi cum mergea aşa , pe gânduri , văzu în zăpadă un pui de căprioară care-l privea cu ochi trişti.
-Sărmana faptură , ce te doare?
Se pare ca puiul de căprioară se rănise la un picior. Cum a ştiut şi cu ce a avut la îndemână, bătrânul i-a legat rana şi l-a ajutat să se ridice . Atunci făptura aceea gingaşă i-a vorbit cu glas limpede ca şi de copil:
-Acum văd ca ai o inimă bună. Dorinţa ţi se va îndeplini. Ca din pământ a apărut o sanie fermecată purtată în zbor de nişte reni minunaţi . Şi bătrânul s-a înălţat cu ei în slava cerului înstelat, spre o lume de basme. Chiar şi hainele lui sărăcăcioase se preschimbaseră în nişte haine neobişnuite de culoare roşie.
N-ar fi putut spune cât şi pe unde l-a purtat sania fermecată. Într-un târziu , a simtit cum coboară lin într-un ţinut înzăpezit, unde îl aştepta o căsuţă cu ferestre luminate. O mulţime de pitici ca  şi cei din poveşti l-au întâmpinat bucuroşi.
Piticii erau harnici şi îndemanatici , gata să se apuce de treabă. Materialele se găseau din belsug , căci, nu se ştie cum, se înmulţeau mereu şi nu se terminau niciodată . Iar bătrânul meşter priceput îi îndruma pe pitici şi împreună făceau jucării , mereu mai multe şi mai frumoase. Pentru fiecare copil din lume , jucăria pe care şi-o doreşte.
În seara de Ajun sosesc colindătorii. La fiecare casă, ei aduc vestea minunată a naşterii Domnului şi urează un an bun şi îmbelsugat.
Târziu, când noaptea se lasă, copiii se culcă în patucurile lor . In urechi le mai sună încă zvonul de colinde :”O ce veste minunată”…Apoi dorm şi visează…..
Dar oare vis să fie???
Este noaptea în care visele copiilor se împlinesc. A doua zi , în dimineaţa de Crăciun în jurul bradului împodobit, bucuria nu mai are margini. Nici unul dintre ei n-a fost uitat. Iar după numele sărbătorii, copiii i-au pus numele Moş Crăciun şi aşa a rămas până astăzi.
De aceea, în zilele acestei sfinte sărbători, când stăm cu toţi în jurul mesei încărcate cu bunătăţi, nu trebuie să-i uităm pe cei sărmani. 
(Emile Zola)


Aici puteti vedea Laureatii ASSOCLIC 2010









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu