In lumea poveștilor

CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAȚIE PLASTICĂ ,,ÎN LUMEA POVEȘTILOR” SIMPOZIONUL NAȚIONAL „ROLUL POVEŞTILOR ÎN EDUCAREA COPIILOR"

CONCURSUL NAȚIONAL ,,ÎN LUMEA POVEŞTILOR” Scoala gimnaziala nr. 2 CARACAL Structura G.P.P. nr. 4 Caracal Grupul ţintă: preşcolarii / şcolarii din ţară Secţiuni: - colaj - desen – pictură Locul de desfășurare: G.P.P. nr. 4 Caracal Perioada: 16 februarie 2016
 REGULAMENT DE ORGANIZARE ÎNSCRIEREA PARTICIPANŢILOR 
a) Înscrierea participanţilor se face în perioada 01 – 16 februarie 2016 (data poștei), odată cu expedierea lucrărilor, completând fişa de înscriere. 
b) Un cadru didactic poate participa cu cel mult trei lucrări. c) Depunerea lucrărilor se va face până pe data de 16 februarie 2016 – data poştei, pe adresa: Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 4 Caracal, str. Iancu Jianu, nr.9, loc. Caracal, jud. Olt, cod. 235200, cu menţiunea “Pentru concurs”. un plic ce va conține: • fişa de înscriere • acordul de parteneriat - în două exemplare - optional • lucrările elevilor • un plic A4 autoadresat şi timbrat (pentru a primi diplomele și acordul de parteneriat)
Nume proiect: MAGIA POVESTILOR
Organizatori: G.P.P. NR. 4 CARACAL
Condiţii de participare: CERINȚE PRIVIND REALIZAREA LUCRĂRILOR - Creaţiile copiilor vor fi realizate în tehnica de lucru la alegere (colaj, desen, pictură), pe suport A4. - În colţul din dreapta, jos, se vor scrie pe etichetă, cu majuscule (cu diacritice) în 12 Times N
Perioadă înscriere: 02.02.2016 - 16.02.2016
Perioadă desfăşurare: 16.02.2016 - 18.02.2016
Jurizarea lucrărilor se va face în data de 18 februarie 2016. Se vor elibera diplome speciale pentru locul I, II, III şi menţiune atât pentru cele două nivele de vârstă de preşcolari, cât şi pentru şcolari (pentru fiecare secțiune). 








                   ROLUL POVEȘTILOR ÎN EDUCAȚIA COPIILOR
EDIȚIA a-IV-a
„La orice vârstă, omul este o ființă care se hrănește cu povești. De aceea, avuția povestirilor, pe care au strâns-o oamenii de pe tot globul, din casă în casă, din secol în secol, fie în vorbă, fie și în scris, a depășit celelalte avuții omenești.” spunea scriitorul și filosoful indian Rabindranath Tagore.
 De mici copii îndrăgim poveștile. Mai mult decât atât, aceste povești au rolul de a stimula educația și imaginația copiilor, care învață să descopere lumea minunată a cărților.
Poveștile îi permit copilului să pătrundă într-un univers fantastic, plin de mistere și cât se poate de fascinant. Această fascinație îl atrage și încet, încet cu fiecare poveste citită micul ascultător pătrunde în acestă lume.
Odată pătruns în această lume cel mic începe să își dezvolte limbajul, dar și să își îmbogățească imaginația. Mai mulți, specialiști spun că poveștile îi ajută pe cei mici să crească frumos.
Citirea unei povești poate fi un moment deosebit de relaxant pentru cel mic. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care cei mici le învață din povești este diferența dintre bine și rău. În povești ca și în basme, binele învinge întotdeauna. Cel mic va dobandi deprinderi pentru a realiza judecăți de valoare, precum și exprimarea propriilor sentimente într-un mod simplu.
Copilul poate învăța ce înseamnă prietenia și care sunt aspectele pozitive ale vieții. Mai mult, va încerca să fie mai prietenos, precum personajele din poveste, bun, prieten cu alți copii, de ajutor precum personajele din poveste.
Cu ajutorul personajelor de poveste micuțul va reuși chiar să își depășească anumite fobii. Binele și răul sunt două concepte pe care cel mic le poate distinge acum încă din primii anișori de viață. Copilul înțelege că există anumite reguli și conduite ce se aplică în fiecare zi. Aceste reguli trebuie respectate deoarece în lipsa lor nici o societate nu poate funcționa. De asemenea va înțelege că dacă nu respecți aceste reguli de conduită, devii personajul negativ, precum cel din poveste, iar personajul negativ întotdeauna suferă consecințele faptelor sale.
Poveștile îl vor face pe cel mic să își dorească să fie el însuși personajul pozitiv.
Mesajul poveștilor va fii mereu faptul că în povești există totdeauna o cale către un final fericit, nu contează câte obstacole întâlnește în drum eroul principal. Normal, că de fiecare dată personajul negativ, cel rău, cel mincinos, cel crud, cel zgârcit și urât are de pierdut.
Prin intermediul poveștilor, copilul descoperă lumea. Prin lupta dintre bine și rău, copilul învață strategii de viață, descoperă consecințele unor fapte și atitudini și își însusește comportamente sociale pozitive.
Unele povești le oferă copiilor anumite repere despre cum să acționeze în viață, în diferite situații.
Copiii sunt încântați să se asemene cu Harap Alb, cu Grăuceanu dar și cu Făt- Frumos. Se identifică cu personajele și înțeleg că trebuie să învețe anumite comportamente de la aceste personaje fantastice pentru că și ei vor să se asemene lor.
Ascultând poveşti copiii cunosc şi îşi însuşesc noţiuni, convingeri şi sentimente morale, se raportează la personajele pozitive şi dezaprobă comportamente negative. Â
Astfel, pentru ca ei să înţeleagă ce înseamnă bunătatea, prietenia, hărnicia şi pentru a urî răutatea, duşmănia, lenea, există ”Fata babei şi fata moşneagului” de I.Creangă, ”Sarea în bucate” de P. Ispirescu, ”Cenuşereasa” şi „Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici” de Fraţii Grim.
Peripeţiile personajelor, răutatea celor negative, bunătatea celor principale îi înduioşează pe copii şi îi conving că este bine să urmeze exemplul celor buni. Poveşti precum ”Ionică mincinosul”, ”Puf Alb şi Puf Gri” ne învaţă ce este sinceritatea şi îi determină pe copii să spună adevărul şi să urască minciuna. Neascultarea părinţilor, încăpăţinarea şi consecinţele acestora sunt reliefate de poveşti precum ”Capra cu trei iezi” de I. Creangă, ”Scufiţa Roşie” de Charles Perrault, ”Povestea măgăruşului încăpăţinat”. Păţaniile personajelor i-au convins pe copii că trebuie să asculte sfatul părinţilor, că nu este bună încăpăţinarea şi trebuie să se adapteze la regulile impuse de societate.
Educarea dragostei faţă de muncă a fost posibilă şi prin prezentarea unor poveşti precum ”Povestea unui om leneş.
Datoria noastră a tuturor, a părinților, a educatorilor și învățătorilor este să aducem copilul în punctul de iubi poveștile, a le asculta cu plăcere, a răspunde copilului atunci când el nu înțelege firul poveștilor,  expresiile sau cuvintele din text.
Etapa următoere ar fi aceea de a încuraja copilul să imite comportamentele pozitive a personajelor favorite.
Psihologii prezintă câteva sugestii de activităţi pe care le puteţi face cu copilul d-voastră şi care au ca şi consecinţe dezvoltarea şi menţinerea comportamentelor pozitive. « Timpul meu pentru tine. » Oferindu-i copilului d-voastră în fiecare zi momente în care să se simtă apreciat şi iubit de d-voastră. Exprimă acest lucru în cuvinte şi prin timpul petrecut împreună. Nu cantitatea de timp este importantă, ci calitatea timpului petrecut împreună cu copilul.
Ce faceţi împreună atunci când vă programați o astfel de activitate?
Citiţi o poveste, vă jucaţi, îl ascultaţi ce vrea să vă povestească, îi răspundeți la întrebări, vorbiți despre personajele poveștii, despre emoții, bucurii, tristeți.
Copiii pun întrebări părinților, se bucură pentru victoria personajului cu care se identifică, devin triști sau îngrijorați atunci când personajul respectiv se află în dificultate și învață să își definească propriile emoții în raport cu anumite situații de viață. Este foarte important pentru copil şi îi dă sentimentul că îl apreciaţi şi iubiţi dacă poate să discute aceste lucruri. Tot în acest context, copilul învață să își definească emoțiile pozitive, în raport cu cele negative și dezvoltă anumite comportamente de tip social.
Povestile îi mai ajută pe copii să se simtă și confortabil și în siguranță și să creeze o legătură specială cu „părintele care îi citește povești.
Există o diferența dintre o poveste și un desen animat, este relația specială care se crează între povestitor și ascultător, comunicarea bidirecțională întrebările rostite și nerostite ale poveștii și explicațiile suplimentare care devin dependente de fiecare poveste și stârnesc curiozitatea copilului.
Dacă ar fi să rezumăm ceea ce aduce povestea în viața copilului, putem menționa că povestea îl învață pe copil să o asculte, să urmărească firul ei, face legătura dintre imagine și ceea ce se aude, copilul observă descrieri, însușiri, emoții, comportamente și limbaj.
Pentru a stimula interacțiunea cu copilul uneori este bine să-l punem să ne descrie personajul, să deseneze ceva din poveste, să reproducă dialoguri sau fapte. etc
Astfel apelăm la imaginația lui și îl punem în pielea personajului, îi cerem să acționeze ca ele, creăm un mic joc de rol care sigur îi va plăcea, apoi îl solicităm să descrie emoțiile trăite fiind transpus în personaj. Toate aceste jocuri vor crea legături indistructibile dintre povestitor și micuțul auditor.
Nu uitați însă unele povești au o morală la sfârșitul lor de care vă puteți folosi pentru a educa bine copilul !
 Ioan Slavici, subliniind importanţa poveştilor, preciza: ”povestea a fost fondul plăcerilor mele din copilărie - poveştile erau darurile ce mi se prezentau pentru purtarea cea bună”.
Haideți să dăruim povești copiilor cu purtarea bună și nu numai lor ci și celor cu purtarea mai „nesăbuită și să-i aducem către  „A fost odată ca niciodată…” deoarece rolul acestor expresii fac lumea copilăriei mai frumoasă și mai fericită
înv.NAGHI ELISABETA EDIT
ȘCOALA GIMNAZIALĂ APOLD  JUD.MUREȘ
 Bibliografie
1.Bianca Bratu, Preşcolarul şi literatura, Editura Didactică şi Pedagogică,1977
2.Curriculum pentru educaţia timpurie a copiilor
3.Revista învăţământul preşcolar nr.3-4/2004
4.„Cum îi învăţăm pe copii comportamente « pozitive » ?  Domnica Petrovai - Psiholog

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu